Het is alweer een tijdje terug dat ik een blog heb geplaatst over een leuke (glutenvrije) vakantiebestemming. Ik vind het namelijk heel belangrijk alles zelf uit te proberen en ik kan simpelweg niet iedere maand op vakantie. Mocht je het leuk vinden om te lezen, de vorige blog ging over Curacao.

Deze keer was het op de vakantiebestemming niet warm, maar zeeeer koud. Dat was bewust, ik ging op wintersport!
De laatste keer dat ik op skivakantie ben geweest, was inmiddels al wel even geleden. Mijn vriend en ik kwamen daardoor op het idee om samen zes dagen richting Oostenrijk te gaan, vlak voor kerst. Zo gezegd zo gedaan en via google kwamen wij bij een fantastisch hotel terecht. We typten eigenlijk vrij random ‘Oostenrijk’ en ‘glutenvrij’ in en kwamen op een site terecht van WinterTrex, welke perfect aangaf welk hotel glutenvrij eten serveert. Je kunt dit selecteren, net als dat je selecteert of je graag een zwembad in het hotel wilt hebben. Cool toch?

Hoe dan ook kozen wij voor het hotel Residenz Hochalm in Saalbach Hinterglemm. Over de plaats hadden wij al veel gehoord en het gegeven dat je vanaf de piste het hotel in kon skiën, maakte het al helemaal keuze 1. Voor jullie heb ik tijdens het verblijf wederom op een aantal aspecten gelet. Dit zijn de kamer (eerste indruk), glutenvrij eten (uiteraard), gastvrijheid, hygiëne en comfort.

Kamer en eerste indruk

Het was even zoeken in de sneeuw omdat de navigatie ons de verkeerde kant op stuurde, maar we kwamen aan. De eerste indruk was goed. We konden parkeren onder het hotel (betaald helaas) en werden vriendelijk ontvangen. We kregen een kamer op de tweede verdieping met bergzicht, fantastisch om te zien. We konden de gordijnen openen en we keken op de piste.
De kamer zelf was brandschoon en er lag een welkomstchocolaatje klaar. Heerlijk! De bedden waren zacht en de douche en toilet schoon. Ik vind het altijd belangrijk dat dat schoon is. Daarnaast waren er heel veel kasten waardoor je gemakkelijk al je skikleding op kon bergen. Goed over nagedacht! De televisie stond er, maar hebben wij niet aan gehad. Een klein minpuntje was voor mij de drukke wandbekleding (tv-lamp-schilderij-kast), maar dat was het enige. Hierbij een impressie van de kamer:

IMG_1594
IMG_1606
IMG_1601
IMG_1619

Glutenvrij eten

De eerste avond schoven we direct aan bij het dinner. Je loopt er binnen, noemt je kamernummer en je krijgt een tafel. Zelf had ik nog nooit met een dergelijk systeem gewerkt en ik zal eerlijk zeggen dat ik het eng vond. Toen ik aangaf dat ik glutenvrij moest eten, leidden ze ons naar een tafel waar al glutenvrij brood klaarstond voor mij. Fantastisch! Toen de ober kwam om hun manier van werken uit te leggen, gaf hij ook aan dat er in de menukaart exact staat wat glutenvrij is (stond er een A achter dan kon het tarwe, gerst, mout, haver of rogge bevatten). Daarnaast gaf de ober direct aan dat ze speciaal voor mij een ander glutenvrij dessert hadden: CHOCOLADETAART. Whuuutt…. jep, chocoladetaart. In de vijf nachten dat wij hier zijn geweest heb ik ontzettend veel verschillende dingen gegeten. Waar de overige gasten na de middag nog muffins, apfelstrudels, broodjes etc. kregen, kreeg ik altijd en glutenvrije optie. Ze kwamen er nota bene zelf mee. Hierbij een kleine impressie van al het lekkers dat ik gegeten heb:

IMG_5451
IMG_5454
IMG_5456
IMG_5516
IMG_5488
IMG_5371

Hoe dan ook ben ik twee keer iet wat ziek geweest. Ik weet uiteraard niet of het direct van het eten kwam, omdat je lichaam in een ander land überhaupt vaak moet wennen aan het eten. Ik heb er gelukkig beiden maar een uurtje last van gehad, waardoor ik dezelfde avond nog aan de bar te vinden was.

Voor wat betreft het ontbijt (het was een halfpension en er is trouwens op de pistes geen ruk glutenvrij) kreeg ik ook heerlijke kaiserbroodjes. Hier ging ik voor safe en nam ik nutella uit een verpakking op. Ook heb ik vaak een gekookt eitje gegeten in de ochtend en we konden uiteraard de goede koffie niet overslaan. Voor wat betreft het eten geef ik dit hotel echt een dikke 10.

Gastvrijheid

De gastvrijheid in dit hotel is ongekend. In het restaurant van het hotel wist iedereen dat ik glutenvrij moest eten en ook iedereen was netjes op de hoogte van wat het precies allemaal inhoudt. Daarnaast waren ze zeer geïnteresseerd in wat er bijvoorbeeld vanuit onze ogen wat beter kon. Op die manier merk je dat het hotel echt graag naar perfectie toewerkt.

Iedere middag, avond en nacht hebben wij aan de bar gezeten. Normaal zou je zeggen dat je vrij moe bent na skiën, maar deze mensen gaven juist energie. Op de laatste avond hebben wij de dame aan de receptie gevraagd of het een probleem was als we om 11 uur uit gingen checken, ook dat was niet erg. Hoe dan ook was de gastvrijheid echt een 10 waard. Echt een gemoedelijk hotel, wat altijd onze voorkeur heeft!

IMG_1666
IMG_1678

Hygiëne & Comfort

Bij binnenkomst zagen we uiteraard vrij snel dat het een goed verzorg hotel was. De entree was netjes en onze kamer was meer dan schoon. Iedere dag werd netjes alles schoongemaakt en werden er nieuwe handdoeken klaargelegd. Ook het bed werd netjes schoongemaakt en toen wij zo lui waren om ’s ochtends de koffie mee te nemen naar de kamer, werd ook dat netjes opgeruimd.

We hebben met het personeel gesproken en zijn tot de conclusie gekomen dat we eigenlijk in maart/april nog een keer willen gaan. De skimogelijkheden zijn fantastisch, het personeel echt betrokken en het eten fantastisch. De vele gezellige avonden met de barman Roman en chef Silverio hebben er mede voor gezorgd dat wij zo snel mogelijk terugkomen. Bedankt en tot gauw!

love, Annemiek

1 Comment

  1. Pingback: Hilton Bonn - Annemiek Nauta

Write A Comment

Close